Alla inlägg under mars 2014

Av Andrea - 18 mars 2014 18:51

Äppelkaka kan man ju göra på så många sätt, men en som jag verkligen gillar är en med sockerkaka som bas. Den blir riktigt saftig och god, och passar att äta precis som den är, eller varför inte med en klick vaniljvisp eller lite glass   

 

Sockerkaksbasen jag använder mig av är gjord efter ett recept jag fått av min kära mamma, och jag tror nog att min fina mormor också har använt sig av detta recept.

Denna sockerkaka är otroligt god även utan äpplen, så självklart kan man göra bara sockerkakan om man vill det. Eller om man inte gillar äpplen så kan man använda sig av bär, och då få en smarrig bärkaka i stället   

 

Till denna smarriga äppelkaka behöver man en sockerkaksform med löstagbar kant. Jag använder en sådan med hål i mitten, mest för att det ser snyggt ut, men har man en vanlig utan hål så går ju det också bra. Man tager vad man haver helt enkelt   

 

Sockerkaka (grundrecept)

Ugn: 175 grader/varmluft 150 grader

30-40 min, lite beroende på ugn (har man frukt i kan det ta lite längre tid för kakan att bli färdig, man får känna efter med en provsticka)

Gräddas i nedre delen av ugnen

 

2 ägg

2 dl strösocker

2 3/4 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker (kan bytas ut till citronskal om man vill göra citronsockerkaka)

50 g smör/margarin

1 dl mjölk

 

Äppelkaka:

1 äpple, skalat och skuret i mindre bitar

1 tsk malen kanel

1 msk strösocker

(Blanda samtliga ingredienser i en påse, så blir det mindre kladd)

 

Bärkaka:

1 dl frysta eller färska bär

(Om frysta bär används, lägg i dem frysta i kakan, alltså låt dem inte tina först)

 

Inte att förglömma, smör/margarin och ströbröd till formen.

 

Börja med att dra på ugnen så att den blir varm. Sedan är det dags att smöra och bröa formen.

Förbered sedan äpplena/bären innan kaksmeten påbörjas.

 

Nu, smält matfettet och blanda sedan i mjölken. Vispa ägg och strösocker pösigt. Blanda alla torra ingredienser i en skål vid sidan av. Rör ner de torra ingredienserna i äggvispet, blanda sist i matfett och mjölkblandningen. Rör allt till en jämn smet.

 

Häll sedan smeten i den bröade formen, och stick ner äppelbitarna/bären i smeten.

Sedan är det bara att ställa in kakan i ugnen för att gräddas.

Gör man kakan utan äpplen eller bär så är den oftast klar efter ca 30 min, men har man frukt eller bär i så kan det ta lite längre tid. Det brukar ta ca 40 min när jag gör denna kaka, men man får prova sig fram med en provsticka för att se om kakan är kladdig innuti. Är den kladdig efter 30 min så är det bara att låta den stå ett tag till, den får gärna få en gyllene färg.

        

 

 

Mums      

 

 


    

 

 

Av Andrea - 8 mars 2014 16:25

Tänkte dela med mig av två recept på riktigt goda klassiker, schackrutor och bondkakor.

Recepten jag använder mig av när jag bakar dessa godingar är tagna ur den klassiska bakboken Sju sortetrs kakor. Och varje gång blir de lika goda, och de blir ofta inte långvariga i frysen   

 

Shackrutor (ca 50st)

Ugnstemp: 200 grader, varmluft 175 grader

Gräddas ca 10 min.

 

Till dessa behöver du:

4,5-5 dl vetemjöl

1 dl strösocker

200g kylskåpskallt smör eller margarin

2 tsk vaniljsocker

2 msk kakao

 

Börja med att hacka samman mjöl, socker och matfett. Använd gärna en matberedare om du har en sådan, annars går det att göra för hand med hjälp av en gaffel, men det är lätt at degen blir väldigt mjuk om man måste arbeta den länge. Kör i matberedaren tills degen börjar klumpa sig, häll sedan ut den på bakbordet och knåda ihop det sista för hand. Knåda inte för länge, då blir degen väldigt mjuk. Det är mycket viktigt att inte ha i för mycket mjöl, så börja med ca 4,5 dl och ha i lite mer om degen är för lös. För mycket mjöl gör att degen blir torr och faller isär.

När degen har gått ihop så dela den i två lika stora bitar. Knåda snabbt in vaniljsocker i den ena biten och kakao i den andra.

Låt gärna degbitarna ligga i kylen en stund (10 min) innan den formas till kakor, då är den lättare att arbeta med.

När degen blivit lite sval är det dags att forma kakorna. Börja med att dela de två degbitarna i två delar, så att du har fyra bitar totalt.

Rulla/klämm sedan ut de fyra degbitarna i lika stora längder. Lägg en ljus bedvid en mörk i två lager, så att det ser ut som fyra rutor på ett schackbräde. Tryck ihop längderna lite försiktigt så att de håller ihop.

Lägg sedan kaklängden i kylen i ca 10-15 min, detta för att det ska bli lättare att skära upp kakorna.

Ta sedan ut kaklängden från kylen och skär den i ca 3-4 mm tjocka skivor, och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Det är bra att ha lite mellanrum mellan kakorna, detta då de kan flyta ut lite under tiden de bakas i ugnen.

Grädda sedan kakorna i mitten av ugnen i ca 10 min, eller tills den ljusa delen av kakorna börjar få lite färg.

 

Kakorna håller sig bra någon vecka i kylen, men vill man spara dem en längrre tid eller vill att de ska hålla sig riktigt färska så rekomenderar jag att man lägger dem i en väl försluten burk i frysen. Sedan är det bara att ta upp och tina när man får fikagäster eller själv blir sugen på något gott till kaffet. De tinar på ca 15 min i rumstemperatur   

 

 

Nu till nästa goding, klassiska bondkakor.

 

Bondkakor (ca 70st)

Ugnstemp: 200 grader, varmluft 175 grader

Gräddas ca 5-7 min, ev längre.

 

Till dessa behver du:

5,5 dl vetemjöl

2 dl strösocker

1 msk ljus sirap

1 tsk bikarbonat

1 msk vatten

ca 50 g grovhackad sötmandel

200 g smör eller margarin

 

Till detta recept brukar jag använda mig av en matberedare, men har man ingen så går det bra att blanda ihop för hand (vilket man ska göra enligt originalreceptet). Blanda samman vetemjöl, socker, sirap, bikarbonat utblandat med vatten, matfettet och mandeln. Kör i matberedaren tills degen börjar klumpa ihop och knåda det sista för hand på bakbordet.

När degen gått ihop ordentligt så är det dags att forma den till två rullar, ca 4-5 cm i diameter. Lägg dem i plastfolie och förvara dem i kylen några timmar.

När degen hårdnat, skär rullarna i ca 0,5 cm tjocka skivor och lägg på en blåt med bakplåtspapper. Ha lite mellanrum mellan kakorna, detta då de flyter ut under tiden de bakas i ugnen.

Grädda dem sedan i mitten av ugnen tills de fått en gyllene färg, det kan ta allt från 5-10 min beroende på ugn.

När de tas ut från ugnen är de lite mjuka, men de hårdnar och får sin typiska bondkake knaprighet när de svalnat helt.

 

Kakorna håller sig bra i kylen, men vill man spara på dem en längre tid så rekomenderar jag att förvara dem i en tätförsluten burk i frysen. De tinar snabbt när det är dags för fikastund   

 

 

Av Andrea - 1 mars 2014 16:55

Tänkte mjukstarta bloggen med ett recept på en urgod cheesecake. Kan lova att den går åt snabbt, så det finns ingen risk att den blir liggande i frysen för att sedan bli bortglömd   

Detta recept räcker till antingen en stor form (ca 25cm i diameter) eller till 12 portionsformar (stora cupcakeformar).

Jag valde att göra i portionsformar som jag ställde i en plåt för cupcakes så att de skulle hålla ihop och inte flyta ut i frysen.

 

Daimcheesecake med kolasås

 

Till detta behöver du:

 

3 dubbeldaim
1/2 paket med digestiv
40 gram smör (margarin går också bra)

3 äggvitor
3 äggulor
1 dl socker
300 gram phialdelphiaost
1 msk vaniljsocker
4 dl grädde

1 burk kondenserad mjölk sötad (kokas i 1h 45min)


Och du gör så här:


Kolasåsen:

Börja med att plocka bort ettiketten från burken med kondenserad mjölk. Lägg burken på sida i en stor kastrull med riktigt med vatten. Det är viktigt att burken är täckt med vatten under hela koktiden. Jag kokade min i 1h 45min, och den fick en bra konsistens. Efter att burken fått koka klart , skölj den under kallt vatten och ställ den sedan i kylen så att den blir helt kall. Detta moment kan man göra redan dagen innan man tänkt bjuda på sin cheesecake.

När kolasåsen ska nvändas är det bara att öppna burken och ta så mycket man vill ha. Överbliven kolasås klarar sig en en tätförsluten burk i 1-2 veckor i kylen.


Cheesecake:

Börja med botten till cheesecaken, ca ett halft paket med digestivekex är lagom. För att slippa disk, lägg kexen i en kraftig plastpåse, och banka sönder med en brödkavel eller liknande.

Smält sedan smöret och rör ihop det med kexsmulorna i en skål. Ta sedan kexröran och fördela lika mycket i varje form och platta till något. Använd en liten sked, så slipper du bli kladdig om fingrarna. Ställ sedan in formarna i kylen för att stelna lite medans du gör smeten till cheesecaken.


Hacka daimen smått och lägg åt sidan. Ta sedan fram tre olika skålar.

Separera äggula från äggvita och lägg i varsin skål. Rör sedan ihop äggula med socker, vaniljsocker och philadelphia.

Vispa sedan grädden fluffig en en separat skål. Diska sedan vispen noga, är det fett kvar på den så finns det risk att äggvitan inte blir fluffig. Vispa äggvitan till ett hårt skum, man ska kunna vända skålen upp och ner.

När alla olika ingredienser är vispade så är det dags att blanda allt till en smet.


Ta äggulesmeten och vänd ner den försiktigt i äggviteskummet, en slickepot är ett bra redskap för detta, men har man ingen så går det bra med en stor sked. Blanda sedan ner daimen i grädden, och ta sedan detta och vänd ner det i äggsmeten. När allt är blandat så är det bara att fylla formarna som stått i kylen. När alla formar är fyllda så är det dags att ställa in dem i frysen. Det tar ca 5h för dem att bli färdigfrysta.

Ta gärna fram dem ca 5min innan det är dags att servera, och klicka sedan på så mycket kolasås som man vill ha.

 

Överblivna ceesecakes kan förvaras i burk i frysen i flera veckor, men chansen att de blir långvariga i frysen är inte stora. Det kan jag lova   

 

 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Här har ni mig, det lilla kakmonstret :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards