Direktlänk till inlägg 14 november 2014

Morötter är bra till mycket...

Av Andrea - 14 november 2014 16:00

Morötter är nyttigt, gott och kan användas på massor av olika sätt, så varför inte göra något lite extra gott av dem?

Klassisk morotskaka i all ära, men ibland vill man kanske piffa till det lite extra och göra något lite roligare. Vilket var varför jag valde att göra morotscupcakes med en smarrig färskostfrosting.

 

 

Morotscupcakes


12 cupcakes

Gräddas i 175 grader i mitten av ugnen

ca 15 min

 

2 ägg

2 dl strösocker

2 dl vetemjöl

1 tsk bikarbonat

1 tsk bakpulver

1-2 tsk malen kanel

1 dl neutral olja

3 dl finrivna morötter

 

25 g smör/margarin

100 g färskost (ex philadelphia)

2-5 dl florsocker

1 tsk vaniljsocker

 

valfri dekor

 


Börja med att ta fram formar till cupcakesen, och ställ dem gärna i en fast form för just cupcakes. Detta förhindrar dem från att flyta ut och hjälper den att jäsa upp på höjden i stället.

 

Riv morötterna och lägg åt sidan så länge.

Vispa ägg och socker riktigt fluffigt, gärna med elvisp.

Blanda de torra ingredienserna i en separat skål, vänd sedan ner detta i äggvispet med hjälp av en slev eller slickepot. Vispa inte, utan rör bara i smeten tills den blir jämn och klumpfri.

Tillsätt sedan olja och de rivna morötterna.

 

Fördela sedan smeten i formarna. Var noga med att inte fylla dem till mer än strax över hälften, detta för att de kommer att jäsa upp rejält i ugnen och det är inte kul om de jäser över.

Grädda dem sedan i ca 15 min, håll koll och se om de är klara genom att stoppa en potatissticka eller liknande i dem för att se så de inte är kladdiga.

 

Låt dem svalna helt inna det är dags att dekorera dem.

Frostingen görst genom att röra samman det rumsvarma matfettet med vaniljsocker och färskost. Se till att inga fettklumpar finns innan florockret tillsätts. Mängden florsocker beror på vilken konsistens man vill ha på sin frosting.

Om man bara vill bre ut sin frosting så behöver den inte vara lika fast i konsistensen som när man ska spritsa ut den på sina cupcakes.

Om man väjer att spritsa på sina cupcakes kan det vara bra om frostingen får stå i kylen en stund innan, den blir då lite fastare och lättare att spritsa.

Jag brukar använda mig av engångsspritspåsar när jag gör sånt här, detta för att det känns mer hygiensikt och det blir mindre att diska. De finns att köpa lite här och var, men jag hittade dem senast till bra pris på Biltema av alla ställen.

 

Efter att man spritsat sina cupcakes kan det vara kul att dekorera dem lite, det finns ju mängder av olika typer av dekor på avdelningen för bakning i de flesta välsorterade matbutiker, men även på nätet kan man hitta mycket kul.

 

Cupcakesen håller sig i upp till en vecka i kylen, men är ju helt klart godast de första dagarna.

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andrea - 18 december 2015 19:15


Julen närmar sig med stormsteg och man vill helt plötsligt börja baka saker med mer julkänsla och med smaker som känns juliga. Nu i veckan valde jag till exempel att bjuda på lite juligt på jobbet, och det blev mycket uppskattat. Det bjöds på min...

Av Andrea - 5 december 2015 14:15


      Tidskrävande, men så värt det. Det är vad jag kan säga om dessa godingar som jag bakade i dag. Då det var första gången som jag gett mig på att baka just skorpor, så visste jag inte att det var så pass tidskrävande som det var. Tur att ma...

Av Andrea - 27 november 2015 18:45

      Nu har det gått så där himlans långt mellan inläggen igen. Fy skäms säger jag till mig själv. Fast det är ju dock så det kan bli ibland när man har mycket annant att stå i och helt glömmer av att man faktiskt har bakat något och egentlige...

Av Andrea - 20 mars 2015 18:30

Blev för ett tag sedan bjuden på en otroligt god mandeltårta, och känner att jag bara måste dela med mig av receptet. Funderar på att göra denna som små bakelser nästa gång, kan var kul att prova och se hur den blir då. Då kan man även reglera hur ...

Av Andrea - 10 februari 2015 17:30


Finns det egentligen något mer klassiskt än chokladbollar när man ska ställa till med kalas? eller när man bara sitter hemma och är så där sjukt sugen på något men inte orkar masa sig iväg till affären för att köpa något gott? Chokladbollar går hem...

Presentation


Här har ni mig, det lilla kakmonstret :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards