Alla inlägg under december 2014

Av Andrea - 10 december 2014 19:00

Då var det december månad igen då, å i min familj innebär det en väldig massa födelsedagsfirande. Detta då vi har fem familjemedlemmar som fyller tätt på varandra just denna månad. Två av mina underbara systrar och tre av mina lika underbara syskonbarn.

I år blev till att träffas hos äldsta syster uppe i fina Falun för att fira, och jag fick i uppdrag att göra smarroga födelsedagstårtor, och jag vill dele med mig av receptet till den ena av dem.

 

Det blev en tårta med smak av hallon och choklad, vilket är en smakkombination som fungerar väldigt bra tycker jag. Lite lagom sött och syrligt.

 

När jag gör tårtor så brukar jag fuska lite och köpa färdiga tårtbottnar, detta för att det sparar tid och för att jag för att vara helt ärlig är lite lat   men inget fel med det. Vill man göra egna bottnar så får man gärna göra det, men då får man leta upp recept till det på annan plats tyvärr.

 

Hallon och chokladtårta


en tårta ca 10-12 bitar


ett paket färdiga tårtbottnar

3 dl vispgrädde

1 tsk vaniljsocker (kan uteslutas)

dekor

 

Fyllning:

chokladmousse (pulver + mjölk)

 

Halloncurd

2,5 dl frysta hallon
  1ägg
  2dl florsocker
  40g rumsvarmt smör

 

Börja med att göra halloncurden, detta då den måste vara helt kall.

Värm hallonen i en kastrull och mosa dem helt. Sila sedan hallonen genom en finmaskig sil för att få bort kärnorna.

Koka upp under omrörning, tillsätt ägg och florsocker. Låt småkoka under omrörning tills det tjocknat.

Rör sedan i det rumsvarma smöret imindre bitar, rör tills det smält helt. Låt sedan svalna lite innan du häller upp den färdiga halloncurden i en ren burk med tärslutande lock. Förvara i kylen tills den ska användas.

Eventuellt överbliven curd håller i ca 1-2 veckor i kyl. Kan användas till scones, våfflor eller varför inte till glass.

 

Jag hade tänkt göra egen mousse, men tidsbrist och lite ren lathet gjorde att jag i stället köpte pulver som bara vispas med mjölk. men det går fin fint tycker jag, inget fel på varken smak eller konsistens.

Tillred moussen enligt förpackningen.

 

Både halloncurd och mousse kan förberedas dagen innan tårtan ska sättas ihop.

 

När det är dags att lägga ihop tårtan är det bra att börja med att vispa grädden. Vispa den ganska hårt, då är den lättare att hantera om man ska spritsa till exempel. Tillsätt eventuellt lite vaniljsocker i grädden om lite smak önskas.

 

Ta fram det fat tårtan ska ligga på, placera den förska bottnen på fatet. Bred ut ett rikligt lager med halloncurd, lägg sedan nästa botten ovanpå. Bred där ut ett rikligt lager med chokladmousse. Lägg på den sista bottnen. Bred nu ut ett tunnt lager med grädde över hela tårtan, sidorna behöver inte täckas så noga, där ska ändå spritsas. Ta den grädde som är kvar och fyll en spritspåse med valfri tyll. Jag valde en lite mindre stjärnform, vilket jag tycker ger ett fint mönster. Spritsa sidorna så att de täcks ordentligt.

Dekorera sedan tårtan på valfritt sätt, jag valde att ha lite olika dekorkulor och färdiga chokladlöv.

 

 

 

 

 

 


 

Presentation


Här har ni mig, det lilla kakmonstret :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards