Alla inlägg under maj 2014

Av Andrea - 7 maj 2014 12:25

Sockerkaka är ju en riktig klassiker. Minns att min mamma brukade baka säkert två stycken i veckan för att pappa så gärna ville ha något sött och gott till kaffet. Och sockerkaka är snabbt och enkelt att slänga ihop när man inte har allt för mycket tid eller ingredienser hemma.

Men jag brukar gärna baka en sockerkaka och piffa till den lite, och då blir den perfekt som en enkel dessert    Jag valde att servera kakan med en klick vaniljvisp och lite färska jordgubbar, och det blev riktigt gott

 

 

 

Klassisk sockerkaka med smak av citron


Ugnstemp: 175 grader, varmluft: 150grader

Gräddas i nedre delen av ugnen i ca 30 min

 

2 ägg

2 dl strösocker

2 3/4 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

rivet citronskal från en citron

saften av 1/2 citron

50 g smör eller margarin

1 dl mjölk

 

Börja med att värma upp ugnen och sedan smörja och bröa en sockerkaksform som rymmer ca 1,5 liter (en  normalstor form). Smält matfettet och låt det svalna en aning, häll sedan i mjölken och låt det stå medans äggen vispas med strösockret. Smeten ska bli vitaktig i färgen och kännas fluffig.

Blanda de torra ingredienserna i en separat skål innan de blandas med äggvispet.

Blanda sedan i matfett/mjölk blandningen. Rör sedan ner citronskalet och citronsaften i smeten.

När allt är väl blandat så är det dags att hälla över det i formen, en slickepot kan vara bra att ha för att få ur all smet ur skålen.

Grädda sedan kakan i den nedre delen av ugnen i ca 30 min, känn efter med en provsticka om kakan är klar. Om inte, prova att låta den stå några minuter till. Man får prova sig fram med tiden för kakan, detta då det är olika från ugn till ugn.

När kakan är klar så får den svalna lite i formen innan den skälps upp på ett fat.

Servera gärna med lite vaniljvisp eller vispad grädde och lite fina bär.

 

Sockerkaka är färskvara, och blir torr och tråkig efter några dagar, så det är bäst om den äts upp ganska snart. Om den inte går åt så kan resterna användas till att göra exempelvis punchrullar eller arraraksbollar, detta då sockerkakssmulor ofta är grunden i dessa små godbitar.

 

 

 

 

 

Av Andrea - 4 maj 2014 19:49

Ibland får man för sig att man vill göra något smarrigt av säsongens frukt och bär. I veckan fick jag för mig att koka ihop något gott med jordgubbar och rabarber. Visserligen frysta, och inte riktigt i säsong ännu, men snart så   

Denna lilla kompott kan man använda till allt möjligt. Jag serverade den kall med keso och en skvätt müsli som mellis, men man kan även ha det i stället för sylt i exempelvis en tårta.

Och självklart kan man använda annat än just rabarber och jordbubbar, men då kan koktid och sötning skilja sig lite. men det är bara att prova sig fram   

 

Enkel fruktkompott


150 g rabarber i bitar

150 g hela jordgubbar

2 tsk strösocker

1 tsk vaniljsocker

 

Enklare kan det inte bli, lägg allt i en liten kastrull och låt koka upp. Sänk sedan värmen något och låt koka tills frukten blivit så mjuk som du vill ha den. Jag lät det koka i ca 15 min på medelvärme, och då hade rabarberna kokat sönder och jordgubbarna var fortfarande lite hela.

 

 

 

Av Andrea - 4 maj 2014 19:25

Nu var det allt för länge sedan jag uppdaterade bloggen. Har varit lite seg av mig på senaste, men det ska vi allt råda bot på tycker jag. Vi börjar med ett recept på smarriga syltrutor   

 

Syltrutor

ca 20 st


Ugnstemp: 200 grader, varmluft 175 grader

Gräddas i mitten av ugnen, ca 20 min

 

Kakan:
4,5 dl vetemjöl

1 dl strösocker

1 msk bakpulver

150 g smör eller margarin

1 ägg

 2 dl fast sylt (ex. lingon, hallon, blåbär eller drottningsylt)

 

Strössel:

1,5 - 2 dl havregryn

1 dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

50 g smör eller margarin

 

Blanda vetemjölet med strösockret och bakpulvret i en bunke. Skär upp matfettet i mindre bitar och nyp ihop det med de torra ingredienserna. Ett tips är att dra på sig ett par engångs handskar i plast, så slipper man att allt fastnar på fingrarna. Nyp ihop så pass att det börjar bildas smulor, ungefär som när man gör en smulpaj. Då är det dags att tillsätta ägget. Knåda ihop degen så gott det går.

Tryck sedan ut degen i en liten smord eller bakplåtsklädd långpanna, ca 20x30 cm stor. Se till att degen blir jämnt fördelad i formen. Bred sedan ut sylten över degen.

 

Nu är det dags att göra strösslet til kakan.

Blanda havregryn med strösocker och vaniljsocker i en liten bunke. Smält matfettet och häll det över de torra ingredienserna. Blanda ordentligt. Fördela sedan strösslet över kakan innan den ska gräddas.

Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 20 min.

Låt kakan svalna något, skär den sedan i fyrkantiga bitar.

När jag gjorde denna kaka nu här om dagen, så blev det 20 bitar i lagom storlek.

Kakan kan förvaras i kylskåp i upp till en vecka, men vill man spara den längre så går den utmärkt att frysa. Perfekt att bara kunna ta fram och tina om man får oväntat kaffebesök   

 

 

 

Presentation


Här har ni mig, det lilla kakmonstret :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards