Direktlänk till inlägg 4 maj 2014

Smarriga syltrutor

Av Andrea - 4 maj 2014 19:25

Nu var det allt för länge sedan jag uppdaterade bloggen. Har varit lite seg av mig på senaste, men det ska vi allt råda bot på tycker jag. Vi börjar med ett recept på smarriga syltrutor   

 

Syltrutor

ca 20 st


Ugnstemp: 200 grader, varmluft 175 grader

Gräddas i mitten av ugnen, ca 20 min

 

Kakan:
4,5 dl vetemjöl

1 dl strösocker

1 msk bakpulver

150 g smör eller margarin

1 ägg

 2 dl fast sylt (ex. lingon, hallon, blåbär eller drottningsylt)

 

Strössel:

1,5 - 2 dl havregryn

1 dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

50 g smör eller margarin

 

Blanda vetemjölet med strösockret och bakpulvret i en bunke. Skär upp matfettet i mindre bitar och nyp ihop det med de torra ingredienserna. Ett tips är att dra på sig ett par engångs handskar i plast, så slipper man att allt fastnar på fingrarna. Nyp ihop så pass att det börjar bildas smulor, ungefär som när man gör en smulpaj. Då är det dags att tillsätta ägget. Knåda ihop degen så gott det går.

Tryck sedan ut degen i en liten smord eller bakplåtsklädd långpanna, ca 20x30 cm stor. Se till att degen blir jämnt fördelad i formen. Bred sedan ut sylten över degen.

 

Nu är det dags att göra strösslet til kakan.

Blanda havregryn med strösocker och vaniljsocker i en liten bunke. Smält matfettet och häll det över de torra ingredienserna. Blanda ordentligt. Fördela sedan strösslet över kakan innan den ska gräddas.

Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 20 min.

Låt kakan svalna något, skär den sedan i fyrkantiga bitar.

När jag gjorde denna kaka nu här om dagen, så blev det 20 bitar i lagom storlek.

Kakan kan förvaras i kylskåp i upp till en vecka, men vill man spara den längre så går den utmärkt att frysa. Perfekt att bara kunna ta fram och tina om man får oväntat kaffebesök   

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andrea - 18 december 2015 19:15


Julen närmar sig med stormsteg och man vill helt plötsligt börja baka saker med mer julkänsla och med smaker som känns juliga. Nu i veckan valde jag till exempel att bjuda på lite juligt på jobbet, och det blev mycket uppskattat. Det bjöds på min...

Av Andrea - 5 december 2015 14:15


      Tidskrävande, men så värt det. Det är vad jag kan säga om dessa godingar som jag bakade i dag. Då det var första gången som jag gett mig på att baka just skorpor, så visste jag inte att det var så pass tidskrävande som det var. Tur att ma...

Av Andrea - 27 november 2015 18:45

      Nu har det gått så där himlans långt mellan inläggen igen. Fy skäms säger jag till mig själv. Fast det är ju dock så det kan bli ibland när man har mycket annant att stå i och helt glömmer av att man faktiskt har bakat något och egentlige...

Av Andrea - 20 mars 2015 18:30

Blev för ett tag sedan bjuden på en otroligt god mandeltårta, och känner att jag bara måste dela med mig av receptet. Funderar på att göra denna som små bakelser nästa gång, kan var kul att prova och se hur den blir då. Då kan man även reglera hur ...

Av Andrea - 10 februari 2015 17:30


Finns det egentligen något mer klassiskt än chokladbollar när man ska ställa till med kalas? eller när man bara sitter hemma och är så där sjukt sugen på något men inte orkar masa sig iväg till affären för att köpa något gott? Chokladbollar går hem...

Presentation


Här har ni mig, det lilla kakmonstret :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards