Direktlänk till inlägg 20 mars 2015

Mandeltårta

Av Andrea - 20 mars 2015 18:30

Blev för ett tag sedan bjuden på en otroligt god mandeltårta, och känner att jag bara måste dela med mig av receptet.

Funderar på att göra denna som små bakelser nästa gång, kan var kul att prova och se hur den blir då. Då kan man även reglera hur stora bitar man vill ge sina gäster, och det blir lättare att se hur många den kommer att räcka till.

Det är en ganska tung tårta, det bill säga man beöver inte så stor bit för att bli nöjd. Även den största mandel och chokladälskaren kommer absolut bli tillfredställd med en lite mindre bit.

 

Mandeltårta


Ugnstemp 175 grader, varmluft 150 grader

Gräddas i ca 17-20 min


Botten:

400 g mandelmassa

4 äggvitor

 

Chokladkräm:

4 äggulor

1 1/2 del strösocker

1 dl vispgrädde

125 g mörk choklad

150 g smör eller margarin

 

flagad, rostad mandel till att strö över

vispad grädde till servering

 

Riv mandelmassan grovt på ett rivgärn. Vispa sedan äggvitorna till ett mycket hårt skum, och vänd sedan ner mandelmassan. Använd gärna en elvisp för att blanda ihop smete, så att den blir jämn och utan klumpar av mandelmassa.

Markera ut en tallriksstor cirkel på två separata bakplåtspapper. Bred ut smeten i cirklarna, grädda sedan båda bottnarna samtidigt. Låt plåtarna byta plats med varandra efter ca halva tiden så att båda får fin färg.

Låt bottnarna svalna helt efter gräddning.

 

krämen gör man genom att röra samman ägg socker och vispgrädde i en liten kastrull. Sjud på svag värme under omrörning tills att krämen tjocknat. Ta bort kastrullen från värmen och blanda ner chokladen. Rör ordentligt så att chokladen smälter och inte lämnar några klumpar. Låt sedan krämen svalna ordentligt. Tillsätt sedan rumsvarmt mattfett i bitar. Rör ordentligt så att det inte finns några klumpar, det ska vara en slät och fin kräm.

Låt krämen bli helt kall innan tårtan läggs ihop.

 

Lägg den ena bottnen på ett serveringsfat, bred på rikligt med kräm, lägg på den andra bottnen och bred på rikligt med kräm även där. Toppa tårtan med flagad, rostad mandel.

Mandeln rostas lättast i en torr stekpanna i några minuter. Rör runt med jämna mellanrum så att mandeln inte bränner.

 

Servera tårtan med lite vispad grädde.

 

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andrea - 18 december 2015 19:15


Julen närmar sig med stormsteg och man vill helt plötsligt börja baka saker med mer julkänsla och med smaker som känns juliga. Nu i veckan valde jag till exempel att bjuda på lite juligt på jobbet, och det blev mycket uppskattat. Det bjöds på min...

Av Andrea - 5 december 2015 14:15


      Tidskrävande, men så värt det. Det är vad jag kan säga om dessa godingar som jag bakade i dag. Då det var första gången som jag gett mig på att baka just skorpor, så visste jag inte att det var så pass tidskrävande som det var. Tur att ma...

Av Andrea - 27 november 2015 18:45

      Nu har det gått så där himlans långt mellan inläggen igen. Fy skäms säger jag till mig själv. Fast det är ju dock så det kan bli ibland när man har mycket annant att stå i och helt glömmer av att man faktiskt har bakat något och egentlige...

Av Andrea - 10 februari 2015 17:30


Finns det egentligen något mer klassiskt än chokladbollar när man ska ställa till med kalas? eller när man bara sitter hemma och är så där sjukt sugen på något men inte orkar masa sig iväg till affären för att köpa något gott? Chokladbollar går hem...

Av Andrea - 8 februari 2015 14:45


Det är lite jobb när man ska till att baka småkakor, men det är alltid värt det i slutänden. Det tycker i alla fall jag, och det verkar alla kaksugna fikagäster också tycka. I dag kommer jag att dela med mig av tre olika recept på tre väldigt olika...

Presentation


Här har ni mig, det lilla kakmonstret :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards