Alla inlägg under november 2014

Av Andrea - 16 november 2014 14:15

Kladdkaka i all ära, men jag tycker nästan bättre om denna muffinvariant.

Har tidigare gjort ett inlägg om hur jag smaksatte med olika saker, men nu kommer en variant med en frosting som är så god att man nästan smäller av. Nutella är ju bara så otroligt gott, och det går att använda på många sätt i bakning, och denna gång i form av en frosting.

 

Kladdkakemuffins (grundrecept)

 

ca 15 st

Ugnstemp: 200 grader, varmluft 175 grader

Gräddas i mitten av ugnen ca 10-15 min

 

100 g margarin eller smör

2 ägg

2,5 dl strösocker

1,5 tsk vaniljsocker

1 krm salt

4 msk kakao

2 dl vetemjöl

0,5 tsk bakpulver

 

Nutellafrosting


50 g mjukt smör
100 g färskost (philadelphia)
2 dl mjuk nutella
2 dl florsocker

(blir mycket frosting, halvera om du vill ha mindre mängd)

 

 


Börja med att smälta matfettet och låta det svalna något. Vispa sedan ägg och strösocker pösigt.


Blanda samman alla torra ingredienser i en egen bunke, detta för att allt ska blandas jämnt. Rör sedan ner de torra ingredienserna med äggvispet. Det blir en ganska tjock smet, så det kan vara lättare att blanda med hjälp av en slickepott eller en slev än med vispen. Blanda sist ner det smälta fettet. Rör ordentligt så att allt blandas och det inte finns några klumpar.


 


Ställ ut muffinsformar på en plåt och fördela smeten i formarna. Fyll dem till max 2/3, detta då de sväller upp en del i ugnen.

För att lätt få i smeten i formarna brukar jag använda mig av en spritspåse, blir mindre kladd än att böka med skedar och det är lättare att se om det blir lika mycket smet i varje form.

När formarna är fylda är det bara att grädda  i mitten av ugnen i ca 10-15 min.

 

Under tiden som muffinsarna sedan svalnar kan man passa på att göra frostingen.

Rör ihop matfett och färskost till en jämn smet, använd gärna en elvisp.

Rör sedan ner nutella och florsocker. Det kan hända att man får ha i lite mer florsocker än vad receptet säger, detta beroende på vilken konsistens man vill ha. Vill man ha en fast frosting som är lätt att spritsa så kan man behöva tillsätta lite mer florsocker.

Om man ändå tycker att frostingen är lite för lös, så går det bra att ställa den i kylen ett ta så att de får bli ordentligt kall. Då blir den lättare att spritsa sen.

 

När muffinsarna har svalnat helt är det bara att spritsa på frosting och dekorera lite om man vill. Blir alltid lite extra festigt med lite dekor   

 

Muffinsarna håller i kylen några dagar, men tro mig de blir inte långvariga     

 

 

 

Av Andrea - 14 november 2014 16:00

Morötter är nyttigt, gott och kan användas på massor av olika sätt, så varför inte göra något lite extra gott av dem?

Klassisk morotskaka i all ära, men ibland vill man kanske piffa till det lite extra och göra något lite roligare. Vilket var varför jag valde att göra morotscupcakes med en smarrig färskostfrosting.

 

 

Morotscupcakes


12 cupcakes

Gräddas i 175 grader i mitten av ugnen

ca 15 min

 

2 ägg

2 dl strösocker

2 dl vetemjöl

1 tsk bikarbonat

1 tsk bakpulver

1-2 tsk malen kanel

1 dl neutral olja

3 dl finrivna morötter

 

25 g smör/margarin

100 g färskost (ex philadelphia)

2-5 dl florsocker

1 tsk vaniljsocker

 

valfri dekor

 


Börja med att ta fram formar till cupcakesen, och ställ dem gärna i en fast form för just cupcakes. Detta förhindrar dem från att flyta ut och hjälper den att jäsa upp på höjden i stället.

 

Riv morötterna och lägg åt sidan så länge.

Vispa ägg och socker riktigt fluffigt, gärna med elvisp.

Blanda de torra ingredienserna i en separat skål, vänd sedan ner detta i äggvispet med hjälp av en slev eller slickepot. Vispa inte, utan rör bara i smeten tills den blir jämn och klumpfri.

Tillsätt sedan olja och de rivna morötterna.

 

Fördela sedan smeten i formarna. Var noga med att inte fylla dem till mer än strax över hälften, detta för att de kommer att jäsa upp rejält i ugnen och det är inte kul om de jäser över.

Grädda dem sedan i ca 15 min, håll koll och se om de är klara genom att stoppa en potatissticka eller liknande i dem för att se så de inte är kladdiga.

 

Låt dem svalna helt inna det är dags att dekorera dem.

Frostingen görst genom att röra samman det rumsvarma matfettet med vaniljsocker och färskost. Se till att inga fettklumpar finns innan florockret tillsätts. Mängden florsocker beror på vilken konsistens man vill ha på sin frosting.

Om man bara vill bre ut sin frosting så behöver den inte vara lika fast i konsistensen som när man ska spritsa ut den på sina cupcakes.

Om man väjer att spritsa på sina cupcakes kan det vara bra om frostingen får stå i kylen en stund innan, den blir då lite fastare och lättare att spritsa.

Jag brukar använda mig av engångsspritspåsar när jag gör sånt här, detta för att det känns mer hygiensikt och det blir mindre att diska. De finns att köpa lite här och var, men jag hittade dem senast till bra pris på Biltema av alla ställen.

 

Efter att man spritsat sina cupcakes kan det vara kul att dekorera dem lite, det finns ju mängder av olika typer av dekor på avdelningen för bakning i de flesta välsorterade matbutiker, men även på nätet kan man hitta mycket kul.

 

Cupcakesen håller sig i upp till en vecka i kylen, men är ju helt klart godast de första dagarna.

 

 

 

 

Av Andrea - 12 november 2014 14:52

Nu tror ni väl att jag kommer att skriva ett inlägg om något helt annat än bakning. Men så är inte fallet, utan vad jag syftar på är något helt annat än hårfärg. Jag talar om brownies och blondies, som man lite komiskt skulle kunna kalla just brunetter och blondiner   

Fick ett ryck i går att jag skulle baka något, och varför inte ge sig på något man inte bakat på åratal och även något man inte ens har testat tidigare.

Klassiska brownies har jag gjort vid några tillfällen tidigare, men det var väldigt länge sedan, och blondies har jag aldrig testat att baka tidigare så det blev lite av ett experiment.

 

Nu har de båda provsmakats här hemma, och de fick båda tummen upp   

 

Brownies (ca 24 st)

 

Gräddas i nedre delen av ugnen, 150 grader i ca 30 min

 

100 g hackade hasselnötter  (kan uteslutas)

150 g smör eller margarin

0,75 dl kakao

3 st ägg

3 dl strösocker

0,5 tsk bakpulver

2,5 dl vetemjöl

 

100g choklad av valfri sort

 

Bakform ca 25x35 cm

Bakplåtspapper

 


Börja med att smälta matfettet, rör sedan ner kakaon i detta och låt blandningen svalna. Var noga med att röra ut kakaon ordentligt så det inte finns några klumpar.

Under tiden det svalnar kan man passa på att hacka hasselnötterna om man valt att använda dessa.

 

Vispa sedan ägg och strösocker så det blir riktigt ljust och fluffigt, använd gärna en elvisp.

Vispa sedan försiktigt ner bakpulvret i äggsmeten, rör om noga så att inga klumpar bildas.

Rör efter det ner kakaoblandningen ordentligt i smeten. Tillsätt sist vetemjöl och eventuella hasselnötter.

Rör om ordentligt så att smeten är klumpfri. Smeten blir ganska så tjock, men det är precis så den ska vara.

 

Om du har en bakform med teflonbeläggning så är det bara att hälla ut smeten i denna och bre ut den till ett jämnt lager, om du använder en form utan teflon så föreslår jag att klä den i bakplåtspapper så att kakan inte fastnar.

 

När smeten jämnats ut i formen är det dags att grädda den i nedre delen av ugnen, 150 grader i ca 30 min.

När kakan är klar, låt den svalna något, och skär sedan upp den i jämna rutor. Jag skar upp den i 24 mellanstora bitar, vill man ha större eller mindre bitar så skär man upp den på det sätt man önskar.

 

När kakan svalnat helt, smält chokladen över ett vattenbad eller i micro. Själv föredrar jag vattenbad, detta då chokaden kan bli bränd i micron om man inte har den under uppsikt.

Pänsla sedan den smälta chokladen över kakbitarna, och ställ sedan svalt så att chokladen stelnar ordentligt.

 

Browniesarna förvaras i tätsluten burk i kylen om de ska ätas upp inom de närmaste dagarna, annars så går de utmärkt att frysa in.

Glöm inte att lägga lite plastfilm mellen lagren i burken du förvarar dem i, detta för att slippa att de fastnar i varandra.

 

Brownies serveras antingen som de är, eller med en lite klick lättvispad grädde, riktigt smarriga vilket som   

 

Blondies (ca 24 st)

 


Gräddas i nedre delen av ugnen, 150 grader i ca 30 - 40 min


 


skal och saft från en apelsin (kan uteslutas eller bytas ut)

100 g vit choklad (kan uteslutas)


150 g smör eller margarin



3 st ägg


3 dl strösocker


0,5 tsk bakpulver


3,5 - 4 dl vetemjöl


 


100g choklad av valfri sort


 


Bakform ca 25x35 cm

Bakplåtspapper

 


Blondies görs på nästan precis samma sätt som brownies, men skiljer sig lite.

Här används ingen kakao utan man kan välja att använda någon annan smaksättning. Jag valde apelsin, och då måste receptet modifieras lite.

Den uteblivna kakaon ersätts med mjöl, och eftersom jag använde både skal och saft från apelsin så ökar mängden vätska. Även detta måste kompenseras med mer mjöl.

Om en smaksättning utan extra vätska används behöver inte lika mycket mjöl tillföras.

 

Börja med att smälta matfettet och blanda i saft och rivet skal av apelsin, låt detta sedan svalna.

Hacka under tilden den vita chokladen om du valt att använda denna.

 

Efter detta steg tillreder du smeten på precis samma sätt som browniesen.

 

Enda skillnaden är att blondiesen kan behöva stå lite längre i ugnen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Presentation


Här har ni mig, det lilla kakmonstret :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards