Direktlänk till inlägg 3 januari 2015

Ljus och mörk chokladmousse

Av Andrea - 3 januari 2015 15:45

För nåt år sedan till nyår fick jag i uppdrag att ordna desserten till nyårsmiddagen, och då blev det ett försök till att göra egen chokladmousse.

Jag valde att göra en kombination av ljus och mörk chokladmousse, och det blev en riktigt bra kombination.

Självklart kan man göra de båda mousserna var för sig, men jag måste säga att i kombination med varandra är de riktigt bra.

 

Detta kombinationsrecept ger 8 portioner.

 

Mörk chokladmousse


200 g mörk choklad, 70% (lägre kakaohalt om man vill ha ljusare mousse)

2 äggulor

2 msk strösocker

3 dl vispgrädde

 

Vit chokladmousse


150 g vit choklad

3 dl vispgrädde

 

garnering, färska bär

 


Börja med att göra den mörka moussen.

Smält chokladen över vattenbad, vispa sedan äggulor ocg strösocker krämigt.

Vispa grädden ordentligt, men inte för hårt. Den ska vara lätt och luftig.

Blanda ner den smälta chokladen i äggvispet. Vänd sedan bestämt ner grädden lite i taget med luftiga tag med hjälp av en slickepott inte med visp.

Fyll en spritspåse med moussen och lägg den i kylen.

 

Gör sedan den vita moussen.

Smält chokladen över vattenbad, vispa sedan grädden ordentligt men inte för hårt.

Vänd ner en tredjedel av grädden i den smälta chokladen, vänd sedan ner resten av grädden med luftiga tag.

Fyll en spritspåse med moussen och lägg den i kylen.

 

När båda mousserna är klara och fått kylas en stund är det dags att fixa med upplägget.

Servera antingen i små genomskinliga skålar eller i fina glas.

Varva ljus och mörk mousse i samtliga skålar/glas. Dekorera med färska bär och kanske lite annat kul, bara fantasin sätter gränser.

Låt moussen stå i kyl fram till servering.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andrea - 18 december 2015 19:15


Julen närmar sig med stormsteg och man vill helt plötsligt börja baka saker med mer julkänsla och med smaker som känns juliga. Nu i veckan valde jag till exempel att bjuda på lite juligt på jobbet, och det blev mycket uppskattat. Det bjöds på min...

Av Andrea - 5 december 2015 14:15


      Tidskrävande, men så värt det. Det är vad jag kan säga om dessa godingar som jag bakade i dag. Då det var första gången som jag gett mig på att baka just skorpor, så visste jag inte att det var så pass tidskrävande som det var. Tur att ma...

Av Andrea - 27 november 2015 18:45

      Nu har det gått så där himlans långt mellan inläggen igen. Fy skäms säger jag till mig själv. Fast det är ju dock så det kan bli ibland när man har mycket annant att stå i och helt glömmer av att man faktiskt har bakat något och egentlige...

Av Andrea - 20 mars 2015 18:30

Blev för ett tag sedan bjuden på en otroligt god mandeltårta, och känner att jag bara måste dela med mig av receptet. Funderar på att göra denna som små bakelser nästa gång, kan var kul att prova och se hur den blir då. Då kan man även reglera hur ...

Av Andrea - 10 februari 2015 17:30


Finns det egentligen något mer klassiskt än chokladbollar när man ska ställa till med kalas? eller när man bara sitter hemma och är så där sjukt sugen på något men inte orkar masa sig iväg till affären för att köpa något gott? Chokladbollar går hem...

Presentation


Här har ni mig, det lilla kakmonstret :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards