Direktlänk till inlägg 12 november 2014

Brunetter och blondiner...

Av Andrea - 12 november 2014 14:52

Nu tror ni väl att jag kommer att skriva ett inlägg om något helt annat än bakning. Men så är inte fallet, utan vad jag syftar på är något helt annat än hårfärg. Jag talar om brownies och blondies, som man lite komiskt skulle kunna kalla just brunetter och blondiner   

Fick ett ryck i går att jag skulle baka något, och varför inte ge sig på något man inte bakat på åratal och även något man inte ens har testat tidigare.

Klassiska brownies har jag gjort vid några tillfällen tidigare, men det var väldigt länge sedan, och blondies har jag aldrig testat att baka tidigare så det blev lite av ett experiment.

 

Nu har de båda provsmakats här hemma, och de fick båda tummen upp   

 

Brownies (ca 24 st)

 

Gräddas i nedre delen av ugnen, 150 grader i ca 30 min

 

100 g hackade hasselnötter  (kan uteslutas)

150 g smör eller margarin

0,75 dl kakao

3 st ägg

3 dl strösocker

0,5 tsk bakpulver

2,5 dl vetemjöl

 

100g choklad av valfri sort

 

Bakform ca 25x35 cm

Bakplåtspapper

 


Börja med att smälta matfettet, rör sedan ner kakaon i detta och låt blandningen svalna. Var noga med att röra ut kakaon ordentligt så det inte finns några klumpar.

Under tiden det svalnar kan man passa på att hacka hasselnötterna om man valt att använda dessa.

 

Vispa sedan ägg och strösocker så det blir riktigt ljust och fluffigt, använd gärna en elvisp.

Vispa sedan försiktigt ner bakpulvret i äggsmeten, rör om noga så att inga klumpar bildas.

Rör efter det ner kakaoblandningen ordentligt i smeten. Tillsätt sist vetemjöl och eventuella hasselnötter.

Rör om ordentligt så att smeten är klumpfri. Smeten blir ganska så tjock, men det är precis så den ska vara.

 

Om du har en bakform med teflonbeläggning så är det bara att hälla ut smeten i denna och bre ut den till ett jämnt lager, om du använder en form utan teflon så föreslår jag att klä den i bakplåtspapper så att kakan inte fastnar.

 

När smeten jämnats ut i formen är det dags att grädda den i nedre delen av ugnen, 150 grader i ca 30 min.

När kakan är klar, låt den svalna något, och skär sedan upp den i jämna rutor. Jag skar upp den i 24 mellanstora bitar, vill man ha större eller mindre bitar så skär man upp den på det sätt man önskar.

 

När kakan svalnat helt, smält chokladen över ett vattenbad eller i micro. Själv föredrar jag vattenbad, detta då chokaden kan bli bränd i micron om man inte har den under uppsikt.

Pänsla sedan den smälta chokladen över kakbitarna, och ställ sedan svalt så att chokladen stelnar ordentligt.

 

Browniesarna förvaras i tätsluten burk i kylen om de ska ätas upp inom de närmaste dagarna, annars så går de utmärkt att frysa in.

Glöm inte att lägga lite plastfilm mellen lagren i burken du förvarar dem i, detta för att slippa att de fastnar i varandra.

 

Brownies serveras antingen som de är, eller med en lite klick lättvispad grädde, riktigt smarriga vilket som   

 

Blondies (ca 24 st)

 


Gräddas i nedre delen av ugnen, 150 grader i ca 30 - 40 min


 


skal och saft från en apelsin (kan uteslutas eller bytas ut)

100 g vit choklad (kan uteslutas)


150 g smör eller margarin



3 st ägg


3 dl strösocker


0,5 tsk bakpulver


3,5 - 4 dl vetemjöl


 


100g choklad av valfri sort


 


Bakform ca 25x35 cm

Bakplåtspapper

 


Blondies görs på nästan precis samma sätt som brownies, men skiljer sig lite.

Här används ingen kakao utan man kan välja att använda någon annan smaksättning. Jag valde apelsin, och då måste receptet modifieras lite.

Den uteblivna kakaon ersätts med mjöl, och eftersom jag använde både skal och saft från apelsin så ökar mängden vätska. Även detta måste kompenseras med mer mjöl.

Om en smaksättning utan extra vätska används behöver inte lika mycket mjöl tillföras.

 

Börja med att smälta matfettet och blanda i saft och rivet skal av apelsin, låt detta sedan svalna.

Hacka under tilden den vita chokladen om du valt att använda denna.

 

Efter detta steg tillreder du smeten på precis samma sätt som browniesen.

 

Enda skillnaden är att blondiesen kan behöva stå lite längre i ugnen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andrea - 18 december 2015 19:15


Julen närmar sig med stormsteg och man vill helt plötsligt börja baka saker med mer julkänsla och med smaker som känns juliga. Nu i veckan valde jag till exempel att bjuda på lite juligt på jobbet, och det blev mycket uppskattat. Det bjöds på min...

Av Andrea - 5 december 2015 14:15


      Tidskrävande, men så värt det. Det är vad jag kan säga om dessa godingar som jag bakade i dag. Då det var första gången som jag gett mig på att baka just skorpor, så visste jag inte att det var så pass tidskrävande som det var. Tur att ma...

Av Andrea - 27 november 2015 18:45

      Nu har det gått så där himlans långt mellan inläggen igen. Fy skäms säger jag till mig själv. Fast det är ju dock så det kan bli ibland när man har mycket annant att stå i och helt glömmer av att man faktiskt har bakat något och egentlige...

Av Andrea - 20 mars 2015 18:30

Blev för ett tag sedan bjuden på en otroligt god mandeltårta, och känner att jag bara måste dela med mig av receptet. Funderar på att göra denna som små bakelser nästa gång, kan var kul att prova och se hur den blir då. Då kan man även reglera hur ...

Av Andrea - 10 februari 2015 17:30


Finns det egentligen något mer klassiskt än chokladbollar när man ska ställa till med kalas? eller när man bara sitter hemma och är så där sjukt sugen på något men inte orkar masa sig iväg till affären för att köpa något gott? Chokladbollar går hem...

Presentation


Här har ni mig, det lilla kakmonstret :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards