Alla inlägg under november 2015

Av Andrea - 27 november 2015 18:45




Nu har det gått så där himlans långt mellan inläggen igen. Fy skäms säger jag till mig själv. Fast det är ju dock så det kan bli ibland när man har mycket annant att stå i och helt glömmer av att man faktiskt har bakat något och egentligen hade för avsikt att göra ett inlägg om det, men sen glömde bort det i förbifarten. Aja, inte nåt att böla över om man säger så, utan det är bara att börja på igen helt enkelt.

 

I dag tänkte jag bjuda på ett recept på en mjuk kaka som jag tror är mångas favorit, den är även en av mina egna favoriter och den blir aldrig långvarig i kylen när den bakas här hemma.

Jag talar här om den klassiska morotskakan   

 

Morotskaka


175 grader i ca 30-40min

gräddas i nedre delen av ugnen

 


2 ägg

2 dl strösocker

2 dl vetemjöl

1 tsk bikarbonat

1 tsk bakpulver

1-3 tsk kanel

1 dl neutral olja

3-5 dl finrivna morötter

 

25 g smör/margarin

100 g färskost

2-5 dl florsocker

1 tsk vaniljsocker

rivet limeskal (valbart)

 

Börja med att värma upp ugnen och sedan smörja och bröa en normalstor rund ugnsform (gärna med löstagbar kant).

Riv moröttern så att det är klart.

Vispa sedan ägg och strösocker så att det blir riktigt ljust och fluffigt. Jag tycker att det blir extra bra om man använder en elvisp, men vill man träna armmusklerna lite så går ju det alldeles utmärkt.

Blanda sedan de torra ingredienserna i en egen skål, detta för att allt ska bli jämnt blandat och för att minska risken för klumpar.

Vänd sedan ner de torra ingredienserna i äggvispet försiktigt, tar man i för mycket och rör runt så försvinner mycket av det fluffiga i kakan.

Rör sedan i oljan och sist morötterna. När man har en jämn och fin smet så är det bara att hälla upp den i formen och ställa in i ugnen för gräddning.

 

När kakan har gräddat klart så får den svalna helt innan den täcks med frosting.

Frostingen görs genom att röra ihop rumsvarmt matfett med färskostförst, och se till att inga fettklumpar finns kvar innan vaniljsocker och florsocker rörs i. Vill man ha i limeskal så gör man det nu, men vill man hoppa över det så går det jättebra.

Hur mycket florsocker som behövs beror på hur fast frosting du vill ha. Om man bara vill breda ut frosting över kakan så behöver den inte vara lika fast som den behöver vara om man vill spritsa den över kakan.

Själv gillar jag att spritsa kakan, tycker att det blir väldigt fint då. Men detta är naturligtvis en smaksak.

Sedan kan det vara kul att piffa till kakan med lite dekor om man vill det, men även detta är ju så klart en smaksak.

 

Kakan håller några dagar i kyl, och den blir nästan bäst dagen efter den bakats. Då har det fått stå lite och blivit extra saftig av alla morötter.

 

   

 

Presentation


Här har ni mig, det lilla kakmonstret :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards