Alla inlägg under juli 2014

Av Andrea - 13 juli 2014 21:08

Sista gemensamma semesterdagen med sambon innan han börjar jobba igen, själv är man ledig lite till. Valde att avsluta kvällen med att slänga ihop något smarrigt att mumsa på till Tyskland - Argentina matchen,  det blev lite rabarberpaj med vaniljsås. Snabbt och enkelt, speciellt om man har en massa rabarber som man fått från mor och far i frysen.

Detta recept gäller för två portionspajformar, vill man göra en stor paj i stor form  så är det bara att dubbla receptet   

 

Smulpaj (grundrecept)


Ugnstemp: 200 grader, varmluft 175 grader

Gräddas i mitten av ugnen ca 20-30 min, eller tills pajen fått fin färg.

 


100 g smör eller margarin

3 dl havregryn

0,75 dl vetemjöl

0,75 dl strösocker

2 msk ljus sirap

150-200 g rabarber i bitar + 2 msk strösocker

 

Jag valde att blanda smuldegen i en påse, detta för att slippa disk och för att slippa få en massa deg som fastnar på händerna i stället för att hamna på pajen.

Vill man blanda i en skål så kan man självklart göra det   

 

Börja med att blanda alla torra ingredienser, för att sedan tillsätta matfettet i mindre bitar. Mosa ihop allt tills det får en smulig konsistens.

Skär rabarberna i bitar och blanda med lite socker, så det inte blir så surt. Lägg rabarberna i formarna och fördela sedan degsmulorna över. Avsluta med att ringla över lite sirap, detta för att få en lite knäckig yta på pajen.

Grädda sedan pajen, och avnjut den antingen varm direkt från ugnen eller låt den svalna lite. Servera med antingen lite vaniljsås eller varför inte lite glass.

 

 

 

Av Andrea - 6 juli 2014 16:52

Semester, 25 grader varmt ute och det känns nästan som att det är varmare inne. Vad får jag då för mig att göra så där på söndagseftermiddagen? jo baka något smarrigt så klart   

I dag blev det tre varianter av en av mina favoriter, nämligen kladdkakemuffins. Receptet kommer från boken Sju sorters kakor, en bok som jag har fått mycket användning av under åren. En riktig klassiker som man borde ha i sin ägo om man gillar att baka tycker jag.

 

 

 

Men nu till receptet på dagens godsaker   

 

Kladdkakemuffins (grundrecept)

 

ca 15 st

Ugnstemp: 200 grader, varmluft 175 grader

Gräddas i mitten av ugnen ca 10-15 min

 

100 g margarin eller smör

2 ägg

2,5 dl strösocker

1,5 tsk vaniljsocker

1 krm salt

4 msk kakao

2 dl vetemjöl

0,5 tsk bakpulver

 

ev. godsaker att sticka ner i muffinsen, ex. dumle, after eight, salta jordnötter eller varför inte klassisk toblerone.

 

 

 

Börja med att smälta matfettet och låta det svalna något. Vispa sedan ägg och strösocker pösigt.

Blanda samman alla torra ingredienser i en egen bunke, detta för att allt ska blandas jämnt. Rör sedan ner de torra ingredienserna med äggvispet. Det blir en ganska tjock smet, så det kan vara lättare att blanda med hjälp av en slickepott eller en slev än med vispen. Blanda sist ner det smälta fettet. Rör ordentligt så att allt blandas och det inte finns några klumpar.

 

Ställ ut muffinsformar på en plåt och fördela smeten i formarna. Fyll dem till max 2/3, detta då de sväller upp en del i ugnen.

För att lätt få i smeten i formarna brukar jag använda mig av en spritspåse, blir mindre kladd än att böka med skedar och det är lättare att se om det blir lika mycket smet i varje form.

 

                                                           

 

Om man inte vill tillsätta något extra i muffinsen så är det bara att grädda dem när man fyllt formarna. Vill man däremot ge dem något extra är det bara att trycka ner det man vill i smeten innan gräddning.

Har tidigare provat med klassisk toblerone i dessa muffins, och det blev väldigt gott. Men denna gången ville jag prova lite nya saker, så jag valde ut tre olika saker som jag tycket kunde funka. Det blev dumlekola, after eight och salta jordnötter. Och för att få några extra av varje så dubblade jag mängden smet.

 

 

 

Det är lite olika hur länge dessa muffins behöver stå inne i ugnen, det kan ju variera lite från ugn till ugn, just denna gång lät jag dem stå inne i 14 min. Om man inte lägger i något extra så brukar de vara klara efter ca 10-11 min. Men man får hålla lite koll. Jag brukar låta dem stå i 10 min för att sedan se efter om de behöver stå längre. Man kan ofta se på dem när de börjar bli färdiga, när de börjar sjunka in lite på mitten så är de just så som de ska vara. De ska vara lite sega och kletiga i mitten.

 

 

 

När de är färdiggräddade så är det bara att låta dem svalna inna servering.

De går att förvara i kylen i någon vecka, men går även aldeles utmärkt att frysa in.

Serveras som de är, eller varför inte med lite vispad grädde och kanske lite av säsongens bär.

 

Lycka till!

    

Presentation


Här har ni mig, det lilla kakmonstret :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards