Direktlänk till inlägg 16 november 2014

Kladdisar med nutellafrosting

Av Andrea - 16 november 2014 14:15

Kladdkaka i all ära, men jag tycker nästan bättre om denna muffinvariant.

Har tidigare gjort ett inlägg om hur jag smaksatte med olika saker, men nu kommer en variant med en frosting som är så god att man nästan smäller av. Nutella är ju bara så otroligt gott, och det går att använda på många sätt i bakning, och denna gång i form av en frosting.

 

Kladdkakemuffins (grundrecept)

 

ca 15 st

Ugnstemp: 200 grader, varmluft 175 grader

Gräddas i mitten av ugnen ca 10-15 min

 

100 g margarin eller smör

2 ägg

2,5 dl strösocker

1,5 tsk vaniljsocker

1 krm salt

4 msk kakao

2 dl vetemjöl

0,5 tsk bakpulver

 

Nutellafrosting


50 g mjukt smör
100 g färskost (philadelphia)
2 dl mjuk nutella
2 dl florsocker

(blir mycket frosting, halvera om du vill ha mindre mängd)

 

 


Börja med att smälta matfettet och låta det svalna något. Vispa sedan ägg och strösocker pösigt.


Blanda samman alla torra ingredienser i en egen bunke, detta för att allt ska blandas jämnt. Rör sedan ner de torra ingredienserna med äggvispet. Det blir en ganska tjock smet, så det kan vara lättare att blanda med hjälp av en slickepott eller en slev än med vispen. Blanda sist ner det smälta fettet. Rör ordentligt så att allt blandas och det inte finns några klumpar.


 


Ställ ut muffinsformar på en plåt och fördela smeten i formarna. Fyll dem till max 2/3, detta då de sväller upp en del i ugnen.

För att lätt få i smeten i formarna brukar jag använda mig av en spritspåse, blir mindre kladd än att böka med skedar och det är lättare att se om det blir lika mycket smet i varje form.

När formarna är fylda är det bara att grädda  i mitten av ugnen i ca 10-15 min.

 

Under tiden som muffinsarna sedan svalnar kan man passa på att göra frostingen.

Rör ihop matfett och färskost till en jämn smet, använd gärna en elvisp.

Rör sedan ner nutella och florsocker. Det kan hända att man får ha i lite mer florsocker än vad receptet säger, detta beroende på vilken konsistens man vill ha. Vill man ha en fast frosting som är lätt att spritsa så kan man behöva tillsätta lite mer florsocker.

Om man ändå tycker att frostingen är lite för lös, så går det bra att ställa den i kylen ett ta så att de får bli ordentligt kall. Då blir den lättare att spritsa sen.

 

När muffinsarna har svalnat helt är det bara att spritsa på frosting och dekorera lite om man vill. Blir alltid lite extra festigt med lite dekor   

 

Muffinsarna håller i kylen några dagar, men tro mig de blir inte långvariga     

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andrea - 18 december 2015 19:15


Julen närmar sig med stormsteg och man vill helt plötsligt börja baka saker med mer julkänsla och med smaker som känns juliga. Nu i veckan valde jag till exempel att bjuda på lite juligt på jobbet, och det blev mycket uppskattat. Det bjöds på min...

Av Andrea - 5 december 2015 14:15


      Tidskrävande, men så värt det. Det är vad jag kan säga om dessa godingar som jag bakade i dag. Då det var första gången som jag gett mig på att baka just skorpor, så visste jag inte att det var så pass tidskrävande som det var. Tur att ma...

Av Andrea - 27 november 2015 18:45

      Nu har det gått så där himlans långt mellan inläggen igen. Fy skäms säger jag till mig själv. Fast det är ju dock så det kan bli ibland när man har mycket annant att stå i och helt glömmer av att man faktiskt har bakat något och egentlige...

Av Andrea - 20 mars 2015 18:30

Blev för ett tag sedan bjuden på en otroligt god mandeltårta, och känner att jag bara måste dela med mig av receptet. Funderar på att göra denna som små bakelser nästa gång, kan var kul att prova och se hur den blir då. Då kan man även reglera hur ...

Av Andrea - 10 februari 2015 17:30


Finns det egentligen något mer klassiskt än chokladbollar när man ska ställa till med kalas? eller när man bara sitter hemma och är så där sjukt sugen på något men inte orkar masa sig iväg till affären för att köpa något gott? Chokladbollar går hem...

Presentation


Här har ni mig, det lilla kakmonstret :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards