Direktlänk till inlägg 18 december 2015

En smak av jul

Av Andrea - 18 december 2015 19:15

Julen närmar sig med stormsteg och man vill helt plötsligt börja baka saker med mer julkänsla och med smaker som känns juliga.

Nu i veckan valde jag till exempel att bjuda på lite juligt på jobbet, och det blev mycket uppskattat.

Det bjöds på minicupcakes med smak av pepparkaka och lingon, toppade med en frosting med smak av vit choklad.

Både vanliga cupcakes och minicupcakes tycker jag är väldigt kul att baka, mycket för att man kan göra så många olika varianter. Både smaker och dekor kan varieras till mer eller mindre oändlighet, och det är väldigt kul att kunna bjuda på små konstverk.

Det ska inte bara se snyggt ut, det måste ju så klart smaka gott också. Annars blir det falsk marknadsföring tycker jag. Insidan och utsidan ska ju förhöja varandra och ge en upplevelse för så väl öga som gomm.

 

Minicupcake med smak av pepparkaka och lingon


Ugnstemp: 200 grader, varmluft:175 grader

mitten av ugnen ca 10-12 min

ca 24-30 stycken


2 ägg

2 dl strösocker

1 dl mjölk

100 g smör eller margarin

3 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

3 tsk pepparkakskrydda

0,75 dl rårörda lingon eller lingonsylt

 

150 g färskost

25 g smör eller margarin

100 g vit choklad

1 tsk vaniljsocker

2-5 dl florsocker

 

någon typ av dekor

 

Börja med att värma upp ugnen och placera ut formar till smeten.

Jag föredrar att använda en panna gjord för minicupcakes som jag sedan ställer formarna i, detta då de får den rätta formen. Smeten kan bara resa sig uppåt och inte pysa ut mot kanterna. Men har man ingen sådan form så är det absolut ingen panik. Oftast så går det bra ändå, men cupcakesen blir kanske lite vida i stället för höga. Men det gör ingenting, de kommer se finfina ut och smak lika bra ändå.

 

Smält matfettet och häll i mjölken, låt det sedan svalna lite.

Vispa under tiden ägg och strösocker så fluffigt du bara kan, gärna med elvisp, eller så kan du träna armmusklerna lite.

Blanda alla torra ingredienser i en egen skål, detta för att allt ska bli ordentligt blandat och minska risken för klumpar i smeten.

Rör försiktigt ner de torra ingredienserna i äggvispet. Försök att röra så lite som möjligt för att bevara fluffigheten i smeten. Rör sedan ner det smälta matfettet som blandats med mjölk. Rör till en jämn smet, och tillsätt sedan lingonen. Vänd ner dem försiktigt i smeten.

 

För att fördela smeten på ett smidigt sätt i formarna så brukar jag använda mig av en spritspåse. Det blir mindre spill och det gör det lätt att få lika mycket i varje form.

Fyll formarna till hälften, för att få en fin form på de färdiggräddade cupcakesen. Har man i mer smet så kan de lätt jäsa upp för mycket och börja flyta ut över kanten på formarna.

 

Grädda sedan i mitten av ugnen i ca 10-12 min, man får hålla lite koll eftersom det är olika från ugn till ugn. Man får prova med en sticka för att se om de är färdiggräddade. Efter gräddning låt dem svalna helt.

 

Frostingen gjörs genom att röra ihop rumsvarmt matfett med färskost och vaniljsocker. Det gäller att röra ordentligt så att inga fettklumpar finns kvar. Smält sedan chokladen, antingen över vattenbad eller i mikro.

För att frostingen inte ska skära sig när den varma chokladen tillsätts så kan man röra ner en klick färskost i chokladen för att kyla den lite. Rör ordentligt så att inga klumpar bildas.

Sedan är det bara att röra ned chokladen i den andra röran.

Tillsätt sedan florsocker tills du får den konsistens du vill ha på din frosting.

En frosting som ska bredas ut behöver inte var lika fast i konsistensen som en som ska spritsas. Så ju fastare man vill ha sin frosting, ju mer florsocker får man tillsätta.

 

Sedan är det dags att antingen breda ut eller spritsa frosting över cupcakesen, och om man vill kan man dekorera dem lite. Det är alltid kul med lite dekor tycker jag, men vill man inte ha dekor så behöver man så klart inte.

Jag valde att dekorera mina med silverkulor och granar, detta då det kändes lite extra juligt.

 

De klarar sig några dagar i kylen, men de är känsliga för lukter. Så det gäller att man förvarar dem i burk med lock.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andrea - 5 december 2015 14:15


      Tidskrävande, men så värt det. Det är vad jag kan säga om dessa godingar som jag bakade i dag. Då det var första gången som jag gett mig på att baka just skorpor, så visste jag inte att det var så pass tidskrävande som det var. Tur att ma...

Av Andrea - 27 november 2015 18:45

      Nu har det gått så där himlans långt mellan inläggen igen. Fy skäms säger jag till mig själv. Fast det är ju dock så det kan bli ibland när man har mycket annant att stå i och helt glömmer av att man faktiskt har bakat något och egentlige...

Av Andrea - 20 mars 2015 18:30

Blev för ett tag sedan bjuden på en otroligt god mandeltårta, och känner att jag bara måste dela med mig av receptet. Funderar på att göra denna som små bakelser nästa gång, kan var kul att prova och se hur den blir då. Då kan man även reglera hur ...

Av Andrea - 10 februari 2015 17:30


Finns det egentligen något mer klassiskt än chokladbollar när man ska ställa till med kalas? eller när man bara sitter hemma och är så där sjukt sugen på något men inte orkar masa sig iväg till affären för att köpa något gott? Chokladbollar går hem...

Av Andrea - 8 februari 2015 14:45


Det är lite jobb när man ska till att baka småkakor, men det är alltid värt det i slutänden. Det tycker i alla fall jag, och det verkar alla kaksugna fikagäster också tycka. I dag kommer jag att dela med mig av tre olika recept på tre väldigt olika...

Presentation


Här har ni mig, det lilla kakmonstret :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards