Direktlänk till inlägg 13 juli 2014

Smulig rabarberpaj

Av Andrea - 13 juli 2014 21:08

Sista gemensamma semesterdagen med sambon innan han börjar jobba igen, själv är man ledig lite till. Valde att avsluta kvällen med att slänga ihop något smarrigt att mumsa på till Tyskland - Argentina matchen,  det blev lite rabarberpaj med vaniljsås. Snabbt och enkelt, speciellt om man har en massa rabarber som man fått från mor och far i frysen.

Detta recept gäller för två portionspajformar, vill man göra en stor paj i stor form  så är det bara att dubbla receptet   

 

Smulpaj (grundrecept)


Ugnstemp: 200 grader, varmluft 175 grader

Gräddas i mitten av ugnen ca 20-30 min, eller tills pajen fått fin färg.

 


100 g smör eller margarin

3 dl havregryn

0,75 dl vetemjöl

0,75 dl strösocker

2 msk ljus sirap

150-200 g rabarber i bitar + 2 msk strösocker

 

Jag valde att blanda smuldegen i en påse, detta för att slippa disk och för att slippa få en massa deg som fastnar på händerna i stället för att hamna på pajen.

Vill man blanda i en skål så kan man självklart göra det   

 

Börja med att blanda alla torra ingredienser, för att sedan tillsätta matfettet i mindre bitar. Mosa ihop allt tills det får en smulig konsistens.

Skär rabarberna i bitar och blanda med lite socker, så det inte blir så surt. Lägg rabarberna i formarna och fördela sedan degsmulorna över. Avsluta med att ringla över lite sirap, detta för att få en lite knäckig yta på pajen.

Grädda sedan pajen, och avnjut den antingen varm direkt från ugnen eller låt den svalna lite. Servera med antingen lite vaniljsås eller varför inte lite glass.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andrea - 18 december 2015 19:15


Julen närmar sig med stormsteg och man vill helt plötsligt börja baka saker med mer julkänsla och med smaker som känns juliga. Nu i veckan valde jag till exempel att bjuda på lite juligt på jobbet, och det blev mycket uppskattat. Det bjöds på min...

Av Andrea - 5 december 2015 14:15


      Tidskrävande, men så värt det. Det är vad jag kan säga om dessa godingar som jag bakade i dag. Då det var första gången som jag gett mig på att baka just skorpor, så visste jag inte att det var så pass tidskrävande som det var. Tur att ma...

Av Andrea - 27 november 2015 18:45

      Nu har det gått så där himlans långt mellan inläggen igen. Fy skäms säger jag till mig själv. Fast det är ju dock så det kan bli ibland när man har mycket annant att stå i och helt glömmer av att man faktiskt har bakat något och egentlige...

Av Andrea - 20 mars 2015 18:30

Blev för ett tag sedan bjuden på en otroligt god mandeltårta, och känner att jag bara måste dela med mig av receptet. Funderar på att göra denna som små bakelser nästa gång, kan var kul att prova och se hur den blir då. Då kan man även reglera hur ...

Av Andrea - 10 februari 2015 17:30


Finns det egentligen något mer klassiskt än chokladbollar när man ska ställa till med kalas? eller när man bara sitter hemma och är så där sjukt sugen på något men inte orkar masa sig iväg till affären för att köpa något gott? Chokladbollar går hem...

Presentation


Här har ni mig, det lilla kakmonstret :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards