Direktlänk till inlägg 4 maj 2014

Snabbt och smaskens

Av Andrea - 4 maj 2014 19:49

Ibland får man för sig att man vill göra något smarrigt av säsongens frukt och bär. I veckan fick jag för mig att koka ihop något gott med jordgubbar och rabarber. Visserligen frysta, och inte riktigt i säsong ännu, men snart så   

Denna lilla kompott kan man använda till allt möjligt. Jag serverade den kall med keso och en skvätt müsli som mellis, men man kan även ha det i stället för sylt i exempelvis en tårta.

Och självklart kan man använda annat än just rabarber och jordbubbar, men då kan koktid och sötning skilja sig lite. men det är bara att prova sig fram   

 

Enkel fruktkompott


150 g rabarber i bitar

150 g hela jordgubbar

2 tsk strösocker

1 tsk vaniljsocker

 

Enklare kan det inte bli, lägg allt i en liten kastrull och låt koka upp. Sänk sedan värmen något och låt koka tills frukten blivit så mjuk som du vill ha den. Jag lät det koka i ca 15 min på medelvärme, och då hade rabarberna kokat sönder och jordgubbarna var fortfarande lite hela.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andrea - 18 december 2015 19:15


Julen närmar sig med stormsteg och man vill helt plötsligt börja baka saker med mer julkänsla och med smaker som känns juliga. Nu i veckan valde jag till exempel att bjuda på lite juligt på jobbet, och det blev mycket uppskattat. Det bjöds på min...

Av Andrea - 5 december 2015 14:15


      Tidskrävande, men så värt det. Det är vad jag kan säga om dessa godingar som jag bakade i dag. Då det var första gången som jag gett mig på att baka just skorpor, så visste jag inte att det var så pass tidskrävande som det var. Tur att ma...

Av Andrea - 27 november 2015 18:45

      Nu har det gått så där himlans långt mellan inläggen igen. Fy skäms säger jag till mig själv. Fast det är ju dock så det kan bli ibland när man har mycket annant att stå i och helt glömmer av att man faktiskt har bakat något och egentlige...

Av Andrea - 20 mars 2015 18:30

Blev för ett tag sedan bjuden på en otroligt god mandeltårta, och känner att jag bara måste dela med mig av receptet. Funderar på att göra denna som små bakelser nästa gång, kan var kul att prova och se hur den blir då. Då kan man även reglera hur ...

Av Andrea - 10 februari 2015 17:30


Finns det egentligen något mer klassiskt än chokladbollar när man ska ställa till med kalas? eller när man bara sitter hemma och är så där sjukt sugen på något men inte orkar masa sig iväg till affären för att köpa något gott? Chokladbollar går hem...

Presentation


Här har ni mig, det lilla kakmonstret :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards